«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران،در بخش نخست این مطلب به معرفی کیوسکهای خرده فروشی پرداختیم. در این بخش به در این بخش نیز به موارد دیگری در این زمینه خواهیم پرداخت. تأمین کالا برای یک دکه یا کیوسک خردهفروشی کوچک بسیار آسانتر و کمهزینهتر از تأمین کالا برای فروشگاهی 200 مترمربعی است.
بسیاری از این کیوسکها و دکهها مجوز فروش کالاهای عرضهشده در فروشگاهها و مراکز خریدی که به آنها متصل یا مرتبط هستند را دارند، چرا که خردهفروشان بسیاری تمایل دارند که از حمایت فروشگاههای بزرگتر (فروشگاه مادر) برای مدیریت و تأمین کالای کیوسک یا دکه خردهفروشیشان بهرهمند شوند.
البته جای تعجب دارد که بسیاری از افراد که کوچکترین تجربهای در حوزه خردهفروشی ندارند، دست به راهاندازی فروشگاه خردهفروشی میزنند. تنها انگیزهشان هم این است که فروشگاه خودشان را داشته باشند و بهاصطلاح رئیس و آقای خودشان باشند. با اینکه این میتواند هدف و انگیزه خوبی برای شروع باشد اما واقعیت این است که خردهفروشی و مدیریت موفق آن بسیار مشکلتر از این افراد میپندارند. شاید فعالیت خردهفروشی تحت سرپرستی و نظارت فروشگاه خردهفروشی بزرگتر بتواند هم دوره آموزشی مفیدی باشد و هم امکانات و پیشنیازهای لازم را در اختیار فردی بگذارد که بدون تجربه و پیشزمینه قصد دارد وارد حوزه خردهفروشی شود.
وقتی دکه یا کیوسک خردهفروشی را تحت تابلوی فروشگاه خردهفروشی بزرگتر به عنوان سرپرست راهاندازی میکنید، ریسک کمتری تهدیدتان میکند. شاید بتوان گفت که بزرگترین مزیت راهاندازی کسب و کار خردهفروشی با چنین شرایطی، بالا بردن پاخور فروشگاه و مراجعه مشتریان بیشتر و در نتیجه افزایش خریدهای آنی و پیشبینینشده آنهاست. مهمترین امتیاز دکهها و کیوسکهای خردهفروشی، همین خریدهایی هستند که مشتریان بطور گذری و بدون برنامه قبلی انجام میدهند. شما به عنوان صاحب چنین کسب و کاری، میتوانید تبلیغات هم داشته باشید اما تبلیغات برای دکه خردهفروشی میتواند مشکل باشد. بخش عمدهای از فروش شما را مشتریانی تشکیل میدهند که تصادفی از مقابل دکهی شما عبور میکنند، بنابراین بهتر است کسانی را برای اداره کیوسک یا دکه خردهفروشی خود انتخاب کنید که ”فروشنده“ باشند، نه ”متصدی فروشگاهی یا کارمند“!
ایده کیوسک خردهفروشی، همیشه هم سودآور نیست. در فصل تعطیلات که بازار رونق میگیرد، ممکن است اجارههای بالا برای این فضاها درخواست شود و خردهفروشها را با کمبود بودجه برای تأمین این اجارهبهاها روبرو کند. از طرف دیگر، باید در نوع کالایی که عرضه میکنید هم دقت داشته باشید. اگر کالاهایتان جذابیت لازم را برای مشتریان نداشته باشند، در این صورت، عرضه آنها در فضای کیوسک یا دکه نمیتواند سودآوری لازم را داشته باشد. خود کیوسک هم باید جذابیت لازم را برای مشتری داشته باشد. در فضاهای شلوغی مثل فرودگاهها که مردم مشغله دارند و فرصت کافی برای بررسی کالاهای عرضه شده را ندارند، عرضه کالاهایی که برای آنها شفاف و مشخص نباشد و امکان انتخاب سریع رابریشان فراهم نکند، اشتباه بزرگی است.
خلاصه کلام اینکه اگر تصمیم دارید کیوسک یا دکه خردهفروشی راهاندازی کنید، توجه داشته باشید که اگر ظرف 30 ثانیه نتوانید مشتری را به خرید کردن راضی کنید، نمیتوانید روی درآمد فروشگاهتان حساب کنید. از طرف دیگر، ویترین و قفسهبندی دکهتان باید کالا را به طور شفاف به مشتری معرفی کند تا مشتری بتواند در کمترین زمان ممکن، انتخابش را داشته باشد. در نهایت اینکه باید فروشندهای حرفهای استخدام کنید تا بتواند مشتری را ”در هوا بزند“، نه اینکه یک بچهمدرسهای در دکهتان بنشانید که حواساش به همه جا باشد، جز کالاها و مشتریان!