«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران،در مطلب شماره 1 توضیح دادیم که صرف نظر از اینکه چه کالاهایی را برای فروش در فروشگاهتان عرضه میکنید، بسیار بسیار مهم است که فضای فروشگاهتان تا چه اندازه میتواند روی ذهن مشتری تأثیرگذار باشد و با چه روشها و ریزهکاریهایی میتوانید مشتری را به ماندن و بیشتر خرید کردن ترغیب کنید. توجه به برخی نکات است که باعث میشود فروشگاههایی که در یک خیابان فعال هستند، با وجود کالاهای مشابه، سودآوری و موفقیت متفاوتی را تجربه کنند.
در اینجا، به موارد دیگری از این نکات اشاره میکنیم:
1. مشتری را به سمت راست فروشگاه بکشانید!
خردهفروشها بایستی فروشگاه خود را به نحوی طراحی کنند که مشتری را به سمت راستِ فضای ورودی به فروشگاه هدایت کنند. مطالعات نشان میدهند که بسیاری از مشتریان به محض ورود به فروشگاه، ناخواسته ابتدا به سمت چپ نگاه میکنند و سپس نگاه خود را به سمت راست متمایل میکنند. آقای دایکس، مدیر مؤسسه برندسازی خردهفروشی Ironic Tonic در لسآنجلس معتقد است که در ادامهی این حرکت چشمی، معمولا مشتریان ترجیح میدهند به سمت راست فروشگاه حرکت کنند و در خلاف جهت عقربههای ساعت، در فضای فروشگاه دور بزنند.
برای مثال، فروشگاه خردهفروشی شیک و مجللی را تصور کنید که در آن، مشتریان به محض ورود، با قفسههای گلهای تازه و خوشبو در سمت راست فروشگاه مواجه میشوند و با استشمام بوهای دلنشین و تماشای زیبایی این گلها، خاطرات خوشی در ذهن انها تداعی میشود و این حس خوشایند میتواند به خرید بیشتر آنها منجر شود. بنابراین، هم القای حس خوشایند به مشتریان و هم ترغیب آنها با استفاده از کالاهای جذاب میتواند آنها را به سمت راست فروشگاه بکشاند تا از آنجا به سفر خود در خلاف جهت عقربههای ساعت ادامه دهند.
در فروشگاهی قدیمی در تگزاس، مشتریان به محض ورود، با فضایی شبیه به لابی هتل روبرو میشوند که در آن میز گرد و بزرگی قرار گرفته و روی میز، کالاها و محصولات جذاب فصلی چیده شده است. مشتری در اولین برخورد با این میز، با خود فکر میکند که از چپ به راست میز بچرخد یا برعکس. در این هنگام است که با راهروی عریضی روبرو میشود که در سمت راست میز گرد ساخته شده است که مشتری را به حرکت گردشی از راست به چپ فروشگاه ترغیب و راهنمایی میکند.
2. مشتری را بلاتکلیف رها نکنید!
بسیاری از فروشگاههای خردهفروشی فراموش میکنند که در انتهای راهروهای منتهی به پایان قفسهها، دکوراسیون، بنر، تابلو یا علائمی بگذارند که مشتری را به جهت درستی هدایت کنند. خانم کاهان معتقد است که در بسیاری از این فروشگاهها، به راهروهایی برمیخوریم که در انتهای آنها، مشتری یا با دیوار صاف روبرو میشود، یا با درب انبار فروشگاه یا سرویس بهداشتی!
آقای دایکس نیز معتقد است که گاهی میتوان مشتری را در مسیر راهروی طولانی هدایت کرد تا در انتها، او را به بخش دیگری از فروشگاه که عمود بر این راهرو باشد راهنمایی نمود. در واقع، این راهروها نه تنها فضایی برای بازدید و انتخاب کالاهای قفسهها مجاور هستند، بلکه میتوانند به عنوان مسیری تلقی شوند که مشتری را ملزم میکند تا در آن مسیر تعیینشده حرکت کند و در انتها به نقطه مورد نظر ما برسد.
در مطلب شماره 3، به جزئیات بیشتری از این نکات خواهیم پرداخت.