«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران،تابهحال از خودتان پرسیدهاید چرا در فروشگاههای خردهفروشی مانند سوپرمارکتها و هایپرمارکتها، میوه و سبزیجات را درست در قفسههای نزدیک به درب ورودی قرار میدهند، اما شیر و لبنیات را در قفسههای انتهاییِ فروشگاه؟ این نحوهی چیدمان تصادفی نیست! مقصود، افزایش سودآوری برای فروشگاه است!
چرا هر چند وقت یکبار، محل کالاهای اساسی و پُرمصرف را تغییر میدهند تا شمای مشتری مجبور شوید اطرافِ فروشگاه را بهدنبالِ آنها بگردید؟! آیا میدانستید اگر کالایی در نقطهی خاصی قرار گرفته، بدونشک دلیل خاصیِ پشت این قضیه بوده است؟!
همه چیز بهنحوی جفتوجور و طراحی شده تا شما را به سوپرمارکت یا هایپرمارکتِ مورد نظر بکشاند، فکر و احساساتتان را روی فضای فروشگاه و کالاهای عرضه شده قفل کند و به مدتِ طولانیتری شما را در آنجا نگه دارد. بیشتر ماندنِ شما در فضای فروشگاه یعنی خرج کردنِ پول بیشتر.
صاحبان فروشگاه به شما توصیه میکنند که از سیستم اطلاعرسانیِ پیامکیِ فروشگاهشان استفاده کنید تا از کالاهایی که به مدت محدود با تخفیف ویژه عرضه میشوند مطلع شوید. در ضمن، به وبسایت فروشگاه نیز مراجعه کنید و با اشتراک در کلوب مشتریان یا استفاده از فلان طرح ویژه، از تخفیف ویژه برخوردار شوید!
حال، از زاویهی یک مدیر فروشگاه خردهفروشی به چیدمان وسوسهانگیز کالاها نگاه میکنیم:
1. سبزیجات، میوهها و گلهای تازه: مشتریان حس تازگی را دوست دارند. بسیاری از فروشگاهها بهاشتباه، نان و شیرینی، شکلات و کالاهای پرمصرف را در همان ابتدای درب ورود به سوپرمارکت یا هایپرمارکت خود قرار میدهند. این اولویتبندی، نهتنها باعث میشود که مشتری نیازهای خود را در همان قدمهای اول در ورود به فروشگاه برطرف کند و به قسمتهای دیگر فروشگاه مراجعه نداشته باشد، بلکه آن حس تازگی و خوشایند را در ابتدا ورود، دریافت نمیکند. قرار دادن میوهها و سبزیجات و گلهای تازه، این حس را القا میکند که ”بقیهی کالاهای ما هم به همین تازگی هستند. پس به تورِ خود در فروشگاه ما ادامه دهید!“
2. پراکندگی کالاهای پرمصرف: گوشت و فرآوردههای آن در یک گوشهی فروشگاه، نان و غلات در گوشهی دیگر، آنطرف شیر و لبنیات و در گوشهی دیگر برنج و حبوبات و…. هرگز این مواد غذاییِ پرمصرف را در یک گوشهی سوپرمارکت یا هایپرمارکتِ خود قرار ندهید. زیرا در این صورت مشتریان تمام نیازهای خود را در همان گوشهی فروشگاهتان برطرف خواهند کرد و کالاهای سایر قسمتها روی دستتان خواهند ماند!
3. ارزانترین کالا یا کالایی که در دسترستر است: مشتریها دو دسته هستند: یکی آنهایی که دنبال جنس ارزان هستند و دیگر آنهایی که عجله دارند. آنهایی که عجله دارند، حتی اگر دنبال قیمت مناسب باشند، به هر حال، اولین کالایی را که در دسترسشان باشد برمیدارند. آنهایی هم که دنبال جنس ارزان هستند معمولا طبقات مختلف قفسهها را بهدنبال نوع خاصی از کالا که قیمت مناسبتری در مقایسه با نمونههای مشابهِ اطراف خود دارد میگردند. بنابراین کالاهایی که قیمت مناسب یا پایینتری دارند، نیازی نیست که در طبقات همسطح و همارتفاع با چشمهای مشتریان قرار بگیرند. چون در هر صورت، مشتریای که به دنبال کالای ارزانتر است، آن را در هر طبقهای از قفسه (بالاتر یا پایینتر از ارتفاع چشم) پیدا خواهد کرد. بنابراین قفسههای همسطح با چشمهای مشتریان برای قرار دادن کالاهایی مناسب است که قیمت بالاتری دارند یا فروش رفتنِ آنها برای فروشگاه سودآوری بیشتری دارد.
البته مشتریانی هم هستند که زیر بارِ این ترفندهای استراتژیک در چیدمان کالاهای فروشگاهی نمیروند و از قبل بهصورت آنلاین یا با استفاده از اپلیکیشنهای مختلف، مقایسهی قیمتها و کالاهای موجود در بازار را انجام میدهند و با اطلاع و ذهنیتِ قبلی به فروشگاه مراجعه میکنند و از همان ابتدا میدانند که چه بِرَندی را با چه قیمتی خریداری خواهند کرد!