«تجهیزات فروشگاهی ایران » - قفسه بندی با تجهیزات فروشگاهی نمازی ، بازار تجاری امروز دنیا یک بازار بسیار رقابتی شده است. در این بازار استفاده از شیوه های نوین بازاریابی نقش اساسی دارد. در تجارت امروز تجهیزات فروشگاهی مشتریان حرف اول را می زنند، شرکت ها و فروشگاه هایی که بتوانند نیازهای مشتریان را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهند در این بازار رقابتی تجهیزات فروشگاهی موفقتر هستند. در فروشگاه ها و هایپرمارکت ها یکی از نیازهای اساسی مشتریان دسترسی راحت به کالاها و جستجو در میان آنها می باشد. برای رفع این خواسته مشتریان قفسه بندی و تجهیزات فروشگاهی می تواند نقش اساسی را ایفا نماید. قفسه بندی محصول و تجهیزات فروشگاهی امروزه جایگاه خود را در بازاریابی پیداکرده است. بازاریابان با چیدمان مناسب کالاها درون قفسه بندی هاٰ و دیگر تجهیزات فروشگاهی باعث می شوند که مشتریان ترقیب به خریدهای تفننی و بدون برنامه شوند.
موقعیت مکانی قفسه بندی محصول و روش چیدمان کالا درون قفسه یک امر حیاتی برای افزایش فروش می باشد. همچنین قفسه بندی باعث ایجاد نظم در فروشگاه و کاهش فضای مورد نظر برای کالاها می شود. و با این مزیت تجهیزات فروشگاهی از جمله قفسه بندی، می توان کالاهای بیشتری را در فضای کمتر قرار داد و با این کار می توان میزان سود آوری را چندین برابر افزایش داد.
طراحی کالا در درون قفسه بندی و نحوه چیدمان قفسه ها در کنار هم می تواند تأثیر مستقیم بر میزان فروش داشته باشد. کالاها باید تفکیک شده و بطور منظم درونقفسه بندی فروشگاهی قرار داده شوند. این امر باعث افزایش زیبایی و دسترسی راحت تر مشتریان به کالای مورد نظر خود می شود. طراحی کالا درون قفسه بندی باید بصورتی باشد امکان یافتن کالا، مقایسه کالاها با هم و دسترسی به راحتی امکان پذیر باشد و همچنین میزان کالا درون قفسه بندی بید به اندازه ای باشد که زیبایی خود را در نظر مشتریان حفظ کند.
اجناس درون فروشگاه درون قفسه بندی باید بصورتی باشد که متناسب با خرید آن جنس باشد. برای مثال کالاهای مخصوص کودکان باید در مسیر دید آنها و در طبقات پایین قفسه بندی چیده شوند. این امر باعث دیده شدن کالای مورد نظر در قفسه بندی توسط کودکان می شود و آنها را ترغیب به خرید آن کالا می کند. بطور معمول استقبال از کالاهایی که بطور عمودی درون قفسه بندی چیده می شوند بیشتر از کالاهایی است که بطور افقی قرار داده می شوند. استفاده از تضاد رنگی نیز درون قفسه بندی نیز بسیار مهم می باشد و باعث می شود که مشتریان به سمت آن قفسه ها جذب شوند و میزان فروش افزایش یابد.
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بازار بسیار رقابتی امروز دنیا مخصوصا در بخش خرده فروشی و فروشگاهی باعث شده است که صاحبان مشاغل به دنبال روش های نوین بازاریابی باشند. در دانش بازاریابی نوین ایجاد هرگونه روشی برای ایجاد گردش کالا درون فروشگاه و هایپرمارکت را چیدمان ( Merchandising ) می گویند. چیدمان مناسب کالا درون قفسه بندی یعنی قرار دادن بهترین کالا در بهترین موقعیت و در بهترین زمان با بالاترین کیفیت می باشد.