«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی ریتیل ایران در بخش نخست این مطلب به معرفی عواملی که در انتخاب کالا برای عرضه در فروشگاه خردهفروشی باید در نظر بگیریم پرداختیم. در این بخش نیز به موارد دیگری در این زمینه خواهیم پرداخت.
محبوبیت:
یکی از مواردی که به فروش موفق و بلندمدت کمک میکند، انتخاب و عرضه کالاهایی است که برای مشتری محبوبیت، جذابیت و تازگی دارند. البته در این نوع انتخابها، زمانبندی، عامل بسیار مهمی است. اگر بتوانید کالایی را که در بازار و در بین مشتری محبوبیت پیدا کرده است در همان ابتدای شروع محبوبیت و باب شدناش در فروشگاهتان عرضه کنید، میتوانید روی خرید چشمگیر مشتریان علاقمند حساب کنید. این فروش بالا زمانی تضمین خواهد شد که کالا را قبل از آنکه محبوب شود، در فروشگاهتان عرضه کنید و به اصطلاح پیشدستی کنید و این مستلزم این است که شناخت و آشنایی کافی با بازاری که در آن فعالیت میکنید داشته باشید تا بتوانید بهموقع و بهدرستی، کالاهایی را که قرار است در بازار محبوبیت کسب کنند پیشبینی کنید.
رقابتی بودن :
رقابت در بازار، فرآیند سالم و مفیدی است که میتواند به بهبود خدمات و کالاهای ارائه شده کمک کند. برا رقابت در بازار، نیازی نیست که حتماً کالاها با تعداد زیاد در فضای وسیعتر و با قیمت پایینتر عرضه شوند. همینکه کالاهای عرضه شده در فروشگاهی، حتی به تعداد و با تنوع محدود، منحصر به فرد باشند و از جذابیت لازم و تازگی برای مشتری برخوردار باشند، کالاهای مشابه در فروشگاههای دیگر، مجالی برای رقابت با آن را نخواهند یافت.
اتیکت یا مارک اختصاصی:
یکی از راهها برای اینکه کالاهایی منحصر به فرد در فروشگاهتان عرضه کنید این است که خودتان آنها را بسازید یا تولید کنید. روش دیگر شریک شدن با کسب و کار خردهفروشی دیگر است که کالاهایی را که شما علاقمند به فروششان هستید تولید میکند. روش دیگر این است که به تولیدکنندهای سفارش ساخت یا تولید کالاهای منحصر به فردی را که خودتان طراحی کرده یا ایدهپردازی کردهاید بدهید و آن را با برند یا مارک دلخواه خودتان در فروشگاهی که برای عرضهی آنها در نظر گرفتهاید در معرض فروش قرار دهید.
کیفیت :
یکی از سؤالاتی که هنگام انتخاب کالا برای عرضه و فروش باید از خودتان بپرسید این است که آیا حاضر هستم این کالا را به عزیزترین فرد در زندگیام بفروشم یا آن را در اختیارش قرار دهم تا از آن استفاده کند؟ اگر جوابتان منفی است، شاید بهتر است که به دنبال انتخابهای باکیفیتتری بگردید. اگر یکی از اهدافتان این است که علاوه بر فروش بالا و سودآوری، وجهه و جایگاه قابلتوجه و محبوبیت خاصی را نیز در بین مشتریانتان داشته باشید، باید روی کیفیت کالاهایی که برای عرضه و فروش در فروشگاهتان میچینید، تمرکز و تأکید بیشتری را لحاظ کنید.
تنوع:
بسیاری از خردهفروشها تصور میکنند که از همان ابتدای راهاندازی فروشگاه خردهفروشیشان، هر چه فضا را با اقلام متنوعتر کالاها انباشته کنند، این یعنی اینکه کار را قوی شروع کردهاند. این دیدگاهی اشتباه است. در ابتدای راهاندازی کسب و کار خردهفروشی، سعی کنید حوزه تنوع کالاهایی را که عرضه میکنید محدودتر کنید. این باعث میشود بتوانید تمرکز و مدیریت دقیقتر و صحیحتری روی همین چند قلم کالا داشته باشید. تنوع بخشیدن به کالاها هنگامی مفید و صحیح است که کسب و کار و فروشگاهتان جا افتاده باشد و از مشتریان و فضایی که اختیار کردهاید و بازاری که در اختیار گرفتهاید شناخت بیشتری پیدا کنید و همگام با توسعهی فضای فروشگاه و افزایش مشتریانتان، تنوع کالاها را نیز به تدریج توسعه دهید.
پرسشهایی که هنگام انتخاب کالا برای فروش و عرضه در فروشگاهتان باید در ذهن داشته باشید:
- آیا حاضرید خودتان این کالا را خریداری یا استفاده/ مصرف کنید؟
- اگر خودتان این کالا را از فروشگاهی خریداری کنید، آیا از خرید آن ذوقزده میشوید یا لذت میبرید؟
- آیا آن را به دوستان، آشنایان یا اعضای خانوادهتان میفروشید؟
- آیا برای این کالا، در بازار امروز، نیاز یا تقاضایی وجود دارد؟
- آیا فکر میکنید بتوانید روی فروش مستمر این کالا در بلندمدت حساب کنید؟
در مجموع باید گفت که برای فروش موفق و در نتیجه، کسب و کاری موفق، باید کالاهایی را که برای عرضه انتخاب میکنید بشناسید و از هر لحاظ به تکتک آنها باور داشته باشید. اگر به کالاهایتان باور نداشته باشید، احتمالاً در فروششان نیز موفق نخواهید بود. در مورد انتخاب کالاهای فروشگاه خردهفروشیتان با سایر همکاران خود جلسه بگذارید و مشورت کنید تا کالاهایی که عرضه میکنید هم به نیاز بازار هدفتان پاسخ دهد و هم کالاهایی باشند که خودتان از آنها شناخت داشته باشید، دوستشان داشته باشید و بتوانید در بلندمدت آنها را از تولیدکنندهها و تأمینکنندهها خریداری کنید، عرضه کنید و بفروشید.