«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی ریتیل ایران،موقعیتهای مکانی (لوکِیشن) راهاندازی فروشگاهها و کسبوکارهای خردهفروشی به شکلهای مختلف در دسترس هستند و باید با دقت و بر اساس نوع و اهداف فروشگاه خردهفروشی انتخاب و سازماندهی شوند.
قبل از هر کار، بنشینید و درباره کسبوکارها و فروشگاههای متنوعی که در شهرتان مشغول به فعالیت هستند خوب فکر کنید. در بین این کسبوکارها، میتوانید مواردی را به خاطر بیاورید که قدیمی هستند، بعضی نیز تازهکار و شلوغاند و برخی دیگر در موقعیتهای دنج و خلوت فعالیت میکنند. صاحبان فروشگاههای خردهفروشی هنگام انتخاب لوکیشن فروشگاه یا کسبوکار خود، باید عوامل متعددی را از نظر بگذراند. در اینجا، به انواع رایج این لوکیشنهای خردهفروشی اشاره میکنیم:
فضاهای خردهفروشی در مجتمعهای تجاری:
از باجههای کوچک گرفته تا فروشگاههای مادر (فروشگاههای خردهفروشی سرپرستِ فروشگاههای زنجیرهای)، همگی میتوانند در مجتمعهای تجاری و زیر یک سقف در کنار هم کار کنند و با هم رقابت داشته باشند. در یک مجتمع تجاری، 3 تا 5 فروشگاه سرپرست یا فروشگاه بزرگ زنجیرهای فعالیت دارند، و باقی نیز فروشگاه خردهفروشی کوچک هستند. معمولاً اجاره فضا در مجتمعهای تجاری بسیار بالاتر از سایر موقعیتها و لوکیشنهاست. دلیل این امر هم قابلتوجه بودنِ پاخور این مجتمعهای بزرگ تجاری و ترافیک مشتری بالایی است که این مجتمعها برای فروشگاههای خود فراهم میکنند. پیش از انتخاب این فضاها برای فروشگاهتان، مطمئن شوید که بهلحاظ جمعیتشناختی، با مشتریانی که قرار است به فروشگاه خردهفروشیتان مراجعه کنند شناخت پیدا کنید. خردهفروشهایی که فضاهای مجتمعهای تجاری را برای راهاندازی فروشگاهشان انتخاب میکنند، نمیتوانند صد درصد استقلال داشته باشند و باید تا حدی با قوانین مجتمع تجاری سازگار شوند.
فضاهای خردهفروشی در مراکز خرید:
بازارچههای روباز و سایر مراکز خردهفروشی از این دست، ممکن است مانند مجتمعهای تجاری، قوانین و مقرراتی را برای مستأجران و غرفهداران یا مغازهداران تعیین کنند. شاید این قوانین به اندازه قوانین مجتمعهای تجاری سفت و سخت و محدودکننده نباشند، اما قبل از آنکه فروشگاهی را اجاره یا خریداری کنید، مطمئن شوید که میتوانید با قوانین حاکم بر آن مرکز خرید یا بازارچه، کنار بیایید. شاید منطقهای که در آن زندگی یا کار میکنید، مراکز خرید متنوعی وجود داشته باشند که تعداد فروشگاههای خردهفروشی در آنها از سه تا 20 واحد متغیر است. در این بازارچههای روباز یا مراکز خرید ممکن است نوع فروشگاههای خردهفروشی و کالاها و خدماتی که ارائه میکنند متغیر باشد. یکی از مواردی که هنگام اجاره یا خرید واحد در این مراکز خرید باید مد نظر داشته باشید، دسترسی به پارکینگ است. بازارچهها و مراکز خرید کوچک، امکانات محدودی از نظر پارکینگ خودرو میتوانند در اختیار مشتریان شما قرار دهند.
فضاهای خردهفروشی در مراکز خرید مرکز شهر:
لوکیشنهایی که در مراکز خرید مرکز شهر در دسترس هستند میتوانند مثل مجتمعهای خرید موقعیت مناسبی را از نظر پاخور بودن و رفت و آمد پر تراکم مشتریان در اختیار خردهفروشها قرار دهند. بعلاوه اینکه خردهفروشانی که در این مناطق فعالیت دارند، استقلال و اختیار عمل بیشتری دارند و کمتر در قید و بند برخی قوانین قرار دارند. در بسیاری از مناطق، مسئولان ذیربط تلاش قابلتوجهی میکنند تا این مراکز خرید مرکزی را رونق ببخشند و احیاء کنند که این میتواند فرصت خوبی برای پیشرفت و سودآوری در اختیار خردهفروشهای فعال در این مناطق قرار دهد. با این همه، کمبود فضای پارکینگ برای مشتریان این فروشگاهها، یکی از مشکلات همیشگی است. در فروشگاههای واقع در مراکز شهرها، میتوان به فروشگاهها قدیمی و جاافتادهای دسترسی داشت که خیلی موفق عمل میکنند و مشتریان خاص خود را دارند. به نظر میرسد که این تیپ فروشگاهها، بهتر میتوانند با همهمه و ترافیک مرکز شهر کنار بیایند و حتی در آن شرایط هم موفق عمل کنند.
فضاهای خردهفروشی مستقل و تنها:
اساساً هر لوکیشن، ساختمان یا فروشگاهی که مستقل و بدون وابستگی و ارتباط به مراکز و مجتمعهای خرید و تجاری باشد، میتواند در این بخش گنجانده شود. این لوکیشن میتواند در گوشهای از یک محله یا در حاشیهی بزرگراهی شلوغ و پرترافیک واقع شده باشد. بسته به صاحب لوکیشن، معمولاً قوانین دستوپاگیری بر این دسته فضاهای خردهفروشی حکمفرما نیست و خردهفروش میتواند هر نوع فعالیت مجاز خردهفروشی را در آن داشته باشد. مزیت این نوع لوکیشنها این است که هم هزینه و اجارهی آنها معقول است و هم فضای کافی برای پارکینگ در اختیار مشتریان قرار میدهند. هزینهای که خردهفروشان در این مناطق باید بپردازند ترافیک مشتریان است. برخلاف مجتمعهای تجاری و بازارچهها و مراکز خرید مرکز شهر که پاخور بالایی دارند و ترافیک و رفت و آمدهای مشتریان به علت تنوع و تعدد فروشگاهها در آنها چشمگیر است، این فروشگاههای مستقل ناچارند برای جذب مشتریان بیشتر، روی بازاریابی و تبلیغاتشان کار کنند تا بتوانند ترافیک و سودآوری معقولی داشته باشند.
ساختمان اداری:
ساختمانهای اداری میتوانند گزینهی دیگری برای خردهفروشها باشند، به ویژه هنگامی که خدمات و کالاهایی را عرضه کنند که برای سایر شرکتها و کسبوکارهای فعال در آن ساختمان یا مجتمع اداری، قابل استفاده باشد. از مزیتهای این نوع ساختمانها این است که هزینههای تعمیر و نگهداری از ساختمان بین ساکنان تقسیم میشود و همچنین معمولا این ساختمانها و مجتمعها، ظاهر شیکتر و جذابتری دارند و این میتواند در جذب مشتریان بیشتر مؤثر باشد.
خردهفروشی خانگی:
روز به روز بر تعداد خردهفروشیهای خانگی افزوده میشود. برخی ممکن است پس از مدتی، از محیط خانه جدا شده و لوکیشنهای بیرونی و تجاری مثل موارد بالا را انتخاب کنند اما برخی دیگر نیز ممکن است همچنان در یکی از اتاقهای اضافی منزلشان به کسبوکار خردهفروشی ادامه دهند. با اینکه هزینهها در این نوع لوکیشنهای خانگی بسیار کاهش مییابد، اما رشد و توسعهی این کسبوکارهای خردهفروشی با محدودیتهای بسیاری روبروست. بعلاوه اینکه جدا کردن کسبوکار و زندگی شخصی در این شرایط اغلب بسیار مشکل است، به ویژه اینکه اگه خردهفروش، نشانی و شماره تلفنی غیر از آدرس و تلفن منزل خود نداشته باشد که به مشتریان ارائه دهد، ممکن است با مشکلات جدی روبرو شود.