تجهیزات فروشگاهی ایران

پایگاه اطلاع رسانی تجهیزات، لوازم، ابزار فروشگاهی، سوپرمارکتی، مال، قاب، چرخ، ترولی خرید، لوله هدایت، شلف لیبل، اکسسوری، یراق آلات، زنجیره ای، اتیکت تخفیف، قیمت، هنگر، هوک، آویزهای سقفی، محافظ و گارد، استراکچرهای ایران.

تجهیزات فروشگاهی ایران

پایگاه اطلاع رسانی تجهیزات، لوازم، ابزار فروشگاهی، سوپرمارکتی، مال، قاب، چرخ، ترولی خرید، لوله هدایت، شلف لیبل، اکسسوری، یراق آلات، زنجیره ای، اتیکت تخفیف، قیمت، هنگر، هوک، آویزهای سقفی، محافظ و گارد، استراکچرهای ایران.

گردش موجودی کالا در فروشگاه خرده‌فروشی چیست؟

«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران،گردش موجودی کالا معیاری است برای اندازه‌گیری سرعت فروش کامل کالاهای موجود فروشگاه، به‌طوری که پرسنل فروشگاه مجبور شوند جای خالی کالاهای فروش‌رفته را با کالاهای جدید پر کنند.
 هر چه سرعت این گردش کالا بیشتر باشد، در طول سال نیاز بیشتری برای خرید کالا برای فروشگاه‌تان خواهید داشت. این گردش، فرمول ساده‌ای دارد:
- میزان فروش تقسیم‌بر کالاهای موجود
برای مثال، اگر فروشگاه شما 100هزار تومان فروش دارد و ارزش کالایی که هنوز در قفسه‌ها و انبار هستند، 50 هزار تومان است، در این صورت نرخ گردش موجودی کالای شما 2 است: یعنی شما سالی دو مرتبه کالاهای فروخته‌شده را با کالاهای جدید جایگزین می‌کنید؛ یعنی سالی دو مرتبه گردش موجودی دارید. روش دیگر برای محاسبه گردش موجودی کالا، استفاده از ”هزینه کالاهای فروش‌رفته“ یا COGS است. در این فرمول داریم:
- هزینه کل کالاهای فروش‌رفته تقسیم بر متوسط موجودی کالاها
برخی دستگاه‌های پوز POS نیز گردش کالا در فروشگاه را به این ترتیب محاسبه می‌کنند:
- تعداد (واحد) کالاهای فروش‌رفته تقسیم بر میانگین تعداد کالاها (که هر دوی این مقادیر در بازه زمانی مشخص در نظر گرفته می‌شوند)
به گزارش ریتیل ایران گردش موجودی کالا، جزو محاسبات بسیار مهم در مدیریت هر فروشگاه خرده‌فروشی است. با اینکه برخی ممکن است بر این باور باشند که هر چه گردش موجودی کالا بالاتر باشد، بهتر است، باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که گردش بیش از اندازه کالاهای موجود به این معناست که شما کالای ذخیره برای تقاضاهای مازاد نخواهید داشت و چنانچه مشتریان کالاهایی را درخواست کنند و موجودی شما برای آن کالاها ناکافی یا صفر باشد، این به معنای توقف فروش برای شما در آن بازه زمانی است و این به ضرر شما خواهد بود. چرا که بسیاری از مشتریانی که دست خالی از فروشگاه شما خارج می‌شوند، به احتمال زیاد مراجعه مجدد نخواهند داشت.
برای مثال اگر گردش موجودی شما برای کالای A پنجاه و دو مرتبه است، در این صورت شما دارید آن کالا را 4 یا 5 بار در ماه می‌فروشید. بنابراین اگر 3 هفته طول می‌کشد که دوباره از آن کالا سفارش دهید و دوباره موجودی آن را در فروشگاه‌تان شارژ کنید، در این صورت در این مدت زمان، فروش آن را از دست خواهید داد، چرا که متوسط فروش شما از آن کالا، دست‌کم هفته‌ای یک عدد است. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که ”موجودی پشتیبان“ برای کالاهایتان را افزایش دهید و نرخ گردش موجودی کالاها را کاهش دهید تا خیال‌تان راحت باشد که هیچ فروشی را از دست نمی‌دهید و هیچ مشتری‌ای دست‌خالی از فروشگاه‌تان خارج نمی‌شود.
از سوی دیگر، از گردش موجودی کالایی یک عدد در ماه است و شما 12 عدد دیگری از آن در موجودی پشتیبان (انبار) ذخیره دارید، این نشان می‌دهد که موجودی مازاد شما بسیار بالاست. در چنین شرایطی، شما برای 12 ماه آینده‌تان از این کالا موجود دارید. برای بسیاری از خرده‌فروش‌ها، گردش کالای 2 تا 4 عدد در ماه مناسب و ایده‌آل است. علت گرایش خرده‌فروش‌ها به این تعداد گردش کالا این است که این نرخ فروش با سرعت جایگزینی کالای فروش‌رفته با کالای جدید در چرخه‌ی فروش هماهنگ است. این یعنی این که شما قبل از اینکه به کالای جدید نیاز داشته باشید، آن را در انبار فروشگاه‌تان ذخیره کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که کالاهایی که در انبار فروشگاه نگه داری می‌کنید، پول نقد نیستند. تا زمانی که آنها را نفروشید، هیچ سود و منفعتی برایتان نخواهند داشت.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که صاحبان و مدیران فروشگاه‌های مرتکب می‌شوند، انباشتن انبار فروشگاه بدون توجه به گردش کالا و تعداد فروش‌رفته از هر کالا در مدت‌زمان مشخص است. توجه به نرخ گردش موجودی کالا، یکی از روش‌هایی است که به راحتی به شما می‌گوید که آیا دارید بیش از میزان فروش‌تان کالا ذخیره می‌کنید یا نه. برای مثال اگر گردش موجودی فروشگاه‌تان برای کالای A یک عدد در ماه است، در این صورت می‌توانید با اطمینان به این نتیجه برسید که مازاد بر نیازتان از این کالا ذخیره کرده‌اید.
نکته آخر که بسیار مهم است، اهمیت حیاتی پول نقد در کار خرده‌فروشی است. شما باید بتوانید برای خرید کالاهایتان و ذخیره آنها در صورت تقاضای مازاد برنامه خرید مشخصی (از تأمین‌کننده یا تولیدکننده) داشته باشید. چنانچه بخواهید برای همه کالاهایتان برنامه یکسانی برای بروز رسانی موجودی در نظر بگیرید، بدون اینکه گردش موجودی آنها را بطور جداگانه زیر نظر گرفته باشید، در این صورت پس از چند ماه، موجودی کالاهایی که گردش کمتری داشته‌اند بسیار بیش از حد نیازتان می‌شود و در مقابل، موجودی کالاهایی که گردش بالایی داشته‌اند با کمبود مواجه خواهد شد.
راه حل دیگر، زمان‌بندی مناسب برای پرداخت پول نقد به تأمین‌کننده/ توزیع‌کننده/ تولیدکننده در قبال کالایی است که خریداری کرده‌اید. بسیاری از خرده‌فروش‌ها، مجبور می‌شوند در مدت زمان کوتاه (مثلاً 30 روز) بابت کالاهایی  پول نقد پرداخت کنند که گردش موجودی پایینی دارند، بدین ترتیب خرده‌فروش مجبور است بابت کالایی که هنوز در انبار است و هنوز فروش نرفته و به پول نقد تبدیل نشده، به تأمین‌کننده یا تولیدکننده پول بپردازد. این روش نادرست می‌تواند نقدینگی خرده‌فروش را با مشکل و بحران روبرو کند. بنابراین با زمان‌بندی درست و حساب‌شده می‌توانید بسیار زودتر از سررسید تسویه‌حساب با تأمین‌کننده یا تولیدکننده، کالاهایتان را فروخته باشید و پول نقد کافی در اختیارتان باشد.



نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد