«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شزکت ریتیل ایران،همانطور که گفتیم، هدف از سیاستهای تخفیف در قیمتگذاری، ترغیب و تشویق مشتریان به خرید است. اما سیاست دیگری که برای افزایش فروش باید بکار گرفته شود، ترغیب و تشویق پرسنل فروش خودتان برای تلاش و انگیزه بیشتر در جهت فروش بالاتر است.
این سیاست انگیزشی، میتواند تعیین نوعی پاداش باشد. پاداش دادن به پرسنل فروش این مزیت را دارد که ناچار نخواهید بود برای فروش بالاتر، به تخفیف بیشتر متوسل شوید. این نوع پاداش به این صورت است که با فروشندههایتان این قرار را میگذارید که به ازای عدد از کالای A که بفروشند، x تومان به عنوان پاداش فروش دریافت خواهند کرد.
به گزارش ریتیل ایران دو دلیل مهم، بکارگیری سیاست پاداش بر فروش را توجیه میکنند: اول اینکه وقتی فروشندههایتان را با رقم ناچیزی مثل 5 هزار تومان (بسته به قیمت کالا)، به عنوان پاداش، به فروش بیشتر ترغیب میکنید، خودبهخود، بدون نگرانی و زحمت خاصی، کالاهایی را که به دلیل جذابیت ناکافی یا بالا بودن قیمت روی دستتان باد کردهاند به فروش خواهید رساند. دومین دلیل این است که وقتی برای فروش کفش 100 هزار تومانی، مثلاً 7هزار تومان پاداش تعیین میکنید، این به مراتب باصرفهتر از تخفیف 20 یا 25 درصدی بر روی خودِ کالا است که قیمت آن را به 80 هزار یا 75 هزار تومان کاهش میدهد.
اما واقعیت این است که گاهی حتی بالاترین پاداش بر فروش هم نمیتواند انگیزه کافی را در فروشندهها ایجاد کند. البته مشکل از فروشندهها نیست! گاهی انتخابهای اشتباهِ خود ما در کالاهایی که برای عرضه به مشتری خریداری میکنیم دلیل فروش نرفتنِ آنهاست. به صِرف اینکه کالاهایی که سفارش داده یا خریداری کردهاید، سلیقه شماست، دلیل بر این نمیشود که بهترین کالاهای بازار باشند. اشتباه بسیاری از صاحبان و مدیران فروشگاههای خردهفروشی این است که تعصب خاصی روی اجناسشان دارند و تصور میکنند که این مشتری است که سلیقه ندارد و اجناس او را نمیپسندد. گاهی هم فروشندههایشان را مقصر میدانند! بنابراین اگر واقعاً اجناستان کیفیت یا طرح جذاب و مشتریپسندی ندارند، به فروشندههایتان فشار نیاورید. قیمتها را با تخفیف مناسبی روی اجناستان درج کنید تا مشتریها بهخاطر قیمت مناسبشان آنها را بخرند.
به گزارش ریتیل ایران بسیاری از خردهفروشها دلبستگی خاصی به اجناسشان دارند اما به این نکته توجه نمیکنند که وقتی کالایی برای مدت طولانی در ویترین یا قفسهها خاک میخورد، نه تنها از مد میافتد و برای مشتریان تکراری میشود، بلکه روی جذابیت بصری فروشگاه تأثیر منفی میگذارد. این صاحبان فروشگاههای خردهفروشی آنقدر روی یک جنس مانور میدهند تا بالاخره آن را به یکی از مشتریها ”بیندازند“ و سود خوبی از آن عایدشان شود. اما متوجه نیستند که کالایی که آنجا در قفسه دارد خاک میخورد نمیتواند قبض آب و برق و مالیات را بپردازد. کالا زمانی ارزش دارد که بتواند پول وارد دخل فروشگاه کند و گردش مالی ایجاد کند.
گاهی بهترین راه این است که کالاها را با تخفیف بالایی به فروش برسانید و گردش مالی فروشگاهتان را بالا ببرید تا هم هزینههای جاری فروشگاه را تأمین کنید، هم حقوق پرسنل فروش را به موقع پرداخت کنید، هم از شر کالاهایی که روی دستتان ماندهاند خلاص شوید و هم با درآمدی که دارید بتوانید انتخابهای بهتری برای اجناسی که از این پس خریداری خواهید کرد داشته باشی، در غیر این صورت ناچار خواهید بود مدتها با همین اجناس از مد افتاده و پرسنل مستأصل و بیانگیزه فروشگاهتان سر و کله بزنید.