«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران، آیا تا به حال برایتان پیش آمده که وارد فروشگاه خردهفروشی زنجیرهای شوید و خیلی بیشتر از مقداری که برایش برنامهریزی کرده بودید یا پول کنار گذاشته بودید خرید کنید؟ به نظر میرسد که مدیران و صاحبان فروشگاههای خردهفروشی بزرگ به خوبی میدانند که فضای فروشگاه خود را چگونه طراحی کنند و کالاها را به چه نحو به نمایش بگذارند تا شما به عنوان مشتری، مجذوب و به خرید بیشتر ترغیب شوید.
بهراستی چه رازی در پسِ این قضیه است؟ در اینجا به چند مورد از نکاتی اشاره میکنیم که از طرف متخصصان و محققان حوزهی خردهفروشی ارائه شدهاند:
1. ویترینها را برق بیندازید!
بسیاری از خردهفروشها برای نمایش فروشگاه و کالاهایشان از ویترین استفاده نمیکنند و به مشتری این امکان را نمیدهند که بتواند حتی از بیرون فروشگاه، فضای داخلی آن، دکوراسیون و کالاهای موجود را ببیند. به گفتهی خانم لیندا کاهان، مشاور طراحی و عرضهی کالای شرکت Cahan & Co : ”درست همانطور که چشمهای شما پنجرهی درون شما هستند و احساسات و افکار درونیتان را در معرض نمایش دنیای بیرون میگذارند، ویترین و شیشهی نمای فروشگاه شما نیز پنجره و چشمهای فروشگاه شما هستند. هر پنجرهای باید حرف و پیامی برای گفتن داشته باشد.“
برای اینکه ویترین و نمای فروشگاهیِ جذاب و گیرایی داشته باشید، از تِم و طرح تکرنگ استفاده کنید تا هم توجه رهگذران را جلب کنید و هم بتوانید تصویر خاص و شفافی را از فروشگاهتان در ذهن آنها القا کنید. این کارشناس معتقد است، ”از پخش و پلا کردن لوازم و خرده کاغذهای تزئیناتی و جاگیر اجتناب کنید، چون در کار خردهفروشی در فروشگاهها، فضا و جای کافی برای چیدمان و عرضهی کالاها بسیار حائز اهمیت است. اگر سعی کنید به زور تعداد زیادی کالا را در فضای کوچک ویترین فروشگاهتان جای دهید، این صحنه میتواند بسیار توی ذوق مشتریان بزند. ویترین، جای تعداد محدودی از کالاهای خاص است که قرار است مشتری را به داخل فروشگاهتان بکشانند.
2. در نگاه اول، مشتری را قفل کنید!
وقتی مشتری وارد فروشگاهتان میشود، باید بتوانید با نمایش کالاهایی خاص به نحوی خاص، باعث شوید که مشتری از سرعت خود بکاهد و زمان بیشتری را در فضای فروشگاه سپری کند که این باعث خرید بیشتر میشود. بعضی فروشگاهها از بنرهای رنگارنگ فصلی برای معرفی کالاهای جذاب خود استفاده میکنند. برخی دیگر نیز در همان ورودی فروشگاه، کالاهایی را از بستهبندی خود بیرون میآورند تا مشتریان بتوانند به آن کالاها دست بزنند، از نزدیک ببینند و کار کردن با آنها را از نزدیک تجربه کنند. گاهی هم میوهها و سبزیجات تازه، یا خوراکیهای خوشمزهای را در معرض نمایش میگذارند تا مشتری بتواند از آنها بچشد و به خریدشان ترغیب شود. اگر نتوانید همان ابتدا، سرعت مشتری را کم کنید، او با همان سرعتی که وارد فروشگاه شما شده، از آن خارج خواهد شد و خرید قابل توجهی نخواهد کرد.
آقای پت جانسون، مدیر شرکت خدمات مشاورهای Outcast & Johnson معتقد است که انباشته کردنِ فضای ورودی فروشگاه، نه تنها منظرهی ناخوشایندی به فروشگاه میدهد، بلکه باعث میشود مشتری نتواند در بدو ورود، قسمتهای دیگر فروشگاه را ببیند. اگر مشتری از منظرهای که در همان ابتدای ورود به فروشگاه میبیند خوشش نیاید، به احتمال زیاد، از همان جا برمیگردد و به سایر قسمتهای فروشگاه مراجعه نمیکند. توصیه میشود که در قسمت ورودی فروشگاه، از قفسههای ظریف، کمعرض و کمارتفاع برای عرضه کالاهایتان استفاده کنید تا هم فضای ابتدای فروشگاه، پُر به نظر برسد و هم مشتری بتواند از ویترین، سایر قسمتها را ببیند و به ادامهی سفر درونفروشگاهیِ خود ترغیب شود.
در بخش بعدی این مطلب، به نکات دیگری در رابطه با دکوراسیون، طراحی و چیدمان فضای فروشگاهی که به رونق و موفقیت آن منجر میشود اشاره میکنیم.
