«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران،اینکه دورانِ خرید حضوری از فروشگاههای فیزیکی به سر رسیده و اینکه دوره، دورهی خرید آنلاین است، نگاهی بسیار اغراقآمیز است.
در واقع، با وجود رشد فزایندهی غولهای خردهفروشیِ آنلاین، خردهفروشهای حضوریِ بَرِ خیابانها، بزرگراهها و کوچهها، هنوز هم حرف اول را میزنند و کنترلِ سهمی 94 تا 97 درصدی را از بازار خردهفروشی در اختیار دارند. هنوز هم نیمی از سود حاصل از تجارت الکترونیک به جیبِ فروشگاههای حضوری است و بسیاری از این فروشگاههای حضوری همچنان در جسنجوی راههای تازهای هستند تا فروش آنلاین و آفلاین را با هم تلفیق کنند و فناوریهای فروش آنلاین و فروش حضوری را برای تصاحب سهم بیشتری از بازار خردهفروشی بهکار بگیرند. در اینجا به یکی از این فناوریها، یعنی نمایشگرهای فروشگاهی، که در فروشگاههای معروف بهکار گرفته شده است اشاره میکنیم:
نمایشگر هوشمند شرکت سامسونگ:
غول الکترونیک کشور کره، شرکت سامسونگ، به تازگی از نمایشگر 55 اینچی LED خود پرده برداشته است که میتواند گردنبند مجازیای را از گردنِ تصویرِ کاربر که در آن نمایش داده میشود بیاویزد. این فناوری به فروشگاههای خردهفروشیِ پوشاک و جواهرات این امکان را میدهد تا مشتریان را به تِست و پرو کردنِ انواع جواهرات و پوشاک به آسانترین و سریعترین شکل ممکن ترغیب کنند. تنها کاری که مشتری در مقابل این صفحه نمایش باید انجام دهد این است که فقط روی کالای مورد علاقهاش کلیک کند. بقیهی کارها بهعهدهی دوربینهای سهبعدی است تا تصویری شناور از مشتری را به نمایش بگذارند ضمن اینکه کالای نمایش داده شده بر روی چهره یا بدن مشتری را با چهارچوب بدن و جثهی او هماهنگ کنند. نرمافزار بکاررفته در این نمایشگر که توسط شرکت اینتل Intel طراحی و ساخته شده، کمک میکند تا کالای پرو شده، در محل مناسب خود در تصویر مشتری ثابت بماند و مشتری تصویری بسیار بینقص و نزدیک به واقعیت را با کالای مورد نظرِ خود در تصویرِ نمایشگر ببیند.
اتاق پرو فروشگاه لباس و کیف رِبکا ماینکوف:
اتاق پرو این فروشگاه مجهز به آینهی تمام دیجیتال است که مشتریان هم برای دیدنِ لباسی که به تن کردهانددر آینه و هم برای جفتوجور و بهاصطلاح سِت کردنِ انتخابهایشان میتوانند از آن استفاده کنند. بهطوری که آینه با دستور مشتری، رنگها و مدلهای دیگری را که هماهنگ با انتخابِ او باشند در تصویری که مشتری از خودش در آینه میبیند جایگزین میکند تا مشتری بتواند مدلها و رنگهای متناسب با سلیقهی خود را بدون نیاز به تعویض پیدرپی لباسها و کیفها مشاهده و بهترین مورد را انتخاب کند.
از آنجایی که این آینه به موجودی انبار فروشگاه نیز متصل است، این امکان را به مشتری میدهد تا بتواند از موجودیِ اجناس و کالاهای قابل دسترسیِ فروشگاه اطلاع پیدا کند تا در صورتِ ناموجود بودنِ جنسِ مورد نظرش، زمان خود را در فروشگاه و اتاق پرو تلف نکند. فروشنده نیز مجبور نیست برای ارائهی موارد انتخابی یا درخواستیِ مشتری، مدام اجناس داخل قفسهها و رگالها را زیر و رو کند یا مدام به انبار فروشگاه سرک بکشد.
در بخش دوم این مقاله، به موارد دیگر از این نمایشگرهای هوشمند و کاربرد آنها در حوزهی خردهفروشی اشاره خواهیم کرد.