«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران، در این مطلب، به نکاتی در چیدمان و دکوراسیون فضای فروشگاههای خردهفروشی، از جمله سوپرمارکت و هایپرمارکت، اشاره میکنیم که تاکنون مطالعات بسیاری روی آنها انجام گرفته و نتایج چشمگیری بهدست آمده است:
1. نقاط طلایی فضای فروشگاه:
این نقاط که به ”تلهی مشتری“ نیز معروفند، محلهایی مانند صفهای نزدیک صندوق یا راهروهای منتهی به صندوق سوپرمارکت و هایپرمارکت را شامل میشوند که با انواع تنقلات و خوراکیهای خوشمزه انباشته شده باشند. اینها جوایز لذیذی هستند که پس از طی کردنِ مسیر پرزحمت و هزارتوی خرید از سوپرمارکت یا هایپرمارکت، به مشتری پیشنهاد میشوند، ضمن اینکه سود قابلتوجهی را نیز برای فروشگاه به ارمغان میآورند.
2. فروشگاه بهمعنای واقعیِ کلمه:
از ویژگیهای اولیهی یک سوپرمارکت یا هایپرمارکت ایدهآل، کف و قفسههای چوبی و نورپردازیِ خیرهکننده و جذاب است. اگر به این قاعده که ”عقل مردم به چشمشان است“ توجه کنید، میتوانید با ایجاد جذابیتهای خاص و نوآورانه در فضای فروشگاهتان، حتی کالاهای لوکس و سودآور را بهراحتی به مشتریانِ خود بفروشید. انتظار نداشته باشید که لوازم آرایشی و زیباییِ شما را در شرایطی خریداری کنند که آنها را در فضایی سرد و بدبو و شبیه به انباریِ یک فروشگاه با دکوراسیون و نورپردازی دلزننده عرضه کردهاید!
3. قسمتِ انتهایی قفسههای گوندولا:
قفسههای کمعرضی هستند که در انتهای قفسهها، معمولاً از نوع گوندولا، قرار دارند و بهراحتی قابلرؤیت هستند. به این قفسهها که به ”سرقفسه“ نیز موسوم هستند، کالاهای خاص عرضه میشوند که نیاز است بیشتر و راحتتر در معرض دید قرار بگیرند یا کالاهای بدون تخفیف محسوب میشوند.
4. Eye Level=Buy Level
تولیدکنندهها و توزیعکنندهها بر اساس ارتفاع، محل و اولویتِ رؤیتپذیریِ قفسهها به فروشگاهها هزینه میپردازند تا کالاهایشان را عرضه کنند. سابق بر این اعتقاد بر این بود که قفسههایی که همارتفاع و همسطح با چشمهای مشتریان هستند، یعنی به فاصله یک متر و شصت تا یک متر و هشتاد سانتیمتر از سطح کف فروشگاه، بهترین و رؤیتپذیرترین قفسهها هستند و از اولویت بالاتری برخورداند. اما بهتازگی با استفاده از دوربینهای ردیابِ حرکاتِ چشم، متوجه شدهاند که مشتریان اغلب پایینتر از ارتفاع چشمهای خود را نگاه میکنند، یعنی ارتفاعی بین کمر تا سینه.
امروزه با وجود رقابتی شدن فضای فروشگاههای خردهفروشیِ تخفیفدار، بهنظر میرسد که توجه کردن به برخی ریزهکاریها و جزئیات حتی بهظاهر کماهمیت میتواند تغییر چشمگیری در رونق و سودآوری فروشگاهها داشته باشد که در این سِری از مطالب به آنها خواهیم پرداخت.
