«تجهیزات فروشگاهی ایران»- تجهیزات فروشگاهی شرکت ریتیل ایران،در این مقاله به شما خواهیم گفت که از چیدمان قفسهها گرفته تا نورپردازی فروشگاه، به چه شکلی عمل کنید تا مشتریها را به خرید کردن ترغیب کنید.
یکی از بهترین روشها برای بالا بردن کارایی فروشگاهتان این است که بهعنوان مشتری در فروشگاههای رقیبهایتان قدم بزنید و نقاط ضعف و اشکالات آنها را بررسی کنید. بسیاری از بزرگان عرصهی فروش، از این روش استفاده میکنند.
مصرفکننده بهطور طبیعی علاقه دارد در محیطی فیزیکی (و نه مجازی) گشت بزند و خرید کند. مشتریها تمایل دارند در جهت خلاف عقربههای ساعت در محیط فروشگاهی حرکت کنند بنابراین قفسههایی که در سمت راستِ درب فروشگاه واقع شدهاند از امتیاز بالاتری برخوردارند. بنابراین این قسمتهای فروشگاه باید با محصولاتی جلب توجه کنند که سودآورتر هستند.
نکتهای در رابطه با سبدها و چرخدستیهای فروشگاه: اندازهی این چرخدستیها و سبدها باید بزرگ باشد. چون اگر با چند عدد جنس پُر شوند، مشتری تمایل خود را برای خرید بیشتر از دست میدهد، اما چرخدستی و سبد جادارتر، یعنی ترغیب مشتری به خرید بیشتر. بنابراین متناسب با مساحت فروشگاهتان و محصولاتی که عرضه میکنید، بزرگترین سبد یا چرخدستیِ ممکن را در دسترس مشتریهایتان قرار دهید.
برمیگردیم به ادامهی بحث محیط فروشگاهتان… سؤال اینجاست که کالاهای اساسی را کجا باید قرار دهید. البته که کالاهای اصلی کالاهایی هستند که تابلوی فروشگاهتان آن را اعلام میکند، اینکه فروشگاه مواد غذایی هستید، فروشگاه لوازم خانگی هستید یا فروشندهی ماشینآلات اداری و صنعتی و …. در جواب این سؤال باید بگوییم: بهترین جا برای قرار دادنِ کالاهای اصلیتان، دورترین محل نسبت به درب ورودی فروشگاه است! چرا؟ مگر هدف شما این نیست که تا جایی که امکان دارد مشتری را بهمدت طولانیتری در فروشگاهتان نگه دارید تا قسمتهای بیشتری از آن را بازدید کنند؟ پس با قرار دادنِ کالاهای اصلی در دورترین نقاط فروشگاهتان، حضور مشتری را در فروشگاهتان طولانیتر وفروشتان را افزایش دهید.
برای چیدمان محصولات باید بر اساس روانشناسی مشتری عمل کنید. یعنی هم او را جذب کنید و هم باعث جذابیت ابزار تبلیغاتیتان شوید. برای مثال در یکی از فروشگاهها، برای هدایت و جذب کودکان به سمت محصولات کودک، از عروسک دایناسورها استفاده شده بود و همزمان برچسبهایی با طرح رد پای دایناسورها روی زمین فروشگاه چسبانده بودند تا کودکان با دنبال کردنِ رد پاها، به سمت اسباببازیها کشیده شوند. روش دیگر، چیدن کالاهای اصلی در ارتفاعی همسطح با ارتفاع چشمهای مشتریان از سطح زمین است، که البته در این مورد محدودیتهایی وجود دارد، که در اینصورت میتوان از ابزارهای تبلیغاتی مانند مورد دایناسور استفاده نمود.